wtorek, 15 marca 2016

"Zmuś mnie" - Lee Child

Tytuł oryginału:Make Me.
Wydawnictwo:Albatros
Tłumaczenie:Jan Kraśko
 Cykl: Jack Reacher (tom 20)
    Rok wyd:2016
Stron:448
Kraj: Stany Zjednoczone
Matczyny Spoczynek. Czy widząc z okna pociągu taką nazwę miasteczka bylibyście na tyle zaciekawieni, by wysiąść w celu zbadania jego historii? Ja na pewno nie. Natomiast Jack Reacher jak najbardziej. Ten podróżujący bez bagażu i konkretnego celu były kapitan żandarmerii, poczuł się na tyle zaintrygowany nazwą właśnie mijanego miasteczka, iż zrezygnował z podróży do Chicago i wysiadł z pociągu. Jak nietrudno się domyślić, ten impuls doprowadzi go do następnych kłopotów.
Już na stacji Jack poznaje panią detektyw, która bierze go za kogoś innego. Okazuje się, że jej kolega, który zajął się w tym miasteczku jakąś nieznaną jej zagadką, zaginął, wcześniej wzywając ją na pomoc. Początkowy brak zainteresowania  Jack'e wkrótce zamienia się w rozbudzoną za sprawą dziwnego zachowania mieszkańców ciekawość, co prowadzi do zaangażowania się w rozwikłanie zagadkowego zniknięcia współpracownika pani Chang. Jednak nawet Reacher nie spodziewa się do odkrycia jakiej sprawy doprowadzi ich to śledztwo.

Jak przystało na książkę o Jack'u, w powieści nie zabraknie rozlewu krwi, szybkiej akcji i brawurowych walk. Tym razem Lee Child pokusił się o zgłębienie tajników internetu, który ukazany jest tu od jak najgorszej strony, tzw. głębokiej sieci, do której dostęp mają tylko wybrani. Co wspólnego z nową technologią mogą mieć mieszkańcy małego, rolniczego miasteczka, w którym nawet telefony nie mają zasięgu?

W tej części Jack nadal jest twardzielem, jednak ukazuje także swoje słabości. Nie jest już niezniszczalny i nawet, o zgrozo, zaczyna być sentymentalny! Nie jest to oczywiście dla mnie żadna wada, ja chyba już zawsze będę go uwielbiała:) Jednak mam wrażenie, że Jack, podobnie jak ja, się starzeje. Podoba mi się to, że autor delikatnie, z tomu na tom, zmienia Jack'a zgodnie z upływem czasu. Jakby nie patrzeć, już ładny kawał czasu towarzyszymy mu w podróży.

"Zmuś mnie" ma trochę dłuższy wstęp, akcja jest przez jakiś czas raczej niespieszna, choć towarzyszy jej coraz bardziej gęstniejący nastrój tajemnicy. Bywało nawet, że czułam się lekko znużona, chociaż autorowi udało się wzbudzić moją ciekawość na tyle, by brnąć dalej. Rozwiązanie mocno mnie zaskoczyło, różnych rzeczy się spodziewałam ale na pewno nie aż takich.
Każdy, kto czytał choćby kilka książek Childa wie, że są one dość schematyczne. Ta nie odbiega budową fabuły od poprzednich, co nie zmienia faktu, że czyta się ją bardzo bobrze. Nie wiem, odniosłam wrażenie, że ten tom jest trochę poważniejszy, bardziej nastawiony na jakiś przekaz, chociaż oczywiście akcji również nie zabrakło.

Pod hasłem
Czytam opasłe tomiska

10 komentarzy:

  1. Hah, gdyby mi się nigdzie nie spieszyło, z pewnością wysiadłabym, żeby poznać pochodzenie nazwy tej miejscowości! :)
    Prozę Childa nawet lubię, mogłabym przeczytać ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Childa czytałam jak na razie jedną powieść i była hmm... dobra, ale bez szału, tak w sam raz na wolny wieczór. Słyszałam jednak, że Child swietnie nadaje się do czytania w oryginale, więc może się na coś skuszę jeśli znajdę gdzieś angielskie wydanie:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię książki tego autora i pewna schematyczność mi nie przeszkadza.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wiele pozytywnego słyszałam o autorze i o jego książkach. Może kiedyś się skuszę, pomimo tej schematyczności :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Miałem już napisać, że czytałem Childa, ale myli mi się on z Lincolnem, który pisze w duecie z Prestonem. Także nie znam kompletnie nic od Childa. A serię ma bardzo popularną, sam pisarz też znany jak Coben czy Grisham. Będzie trzeba kiedyś w końcu sięgnąć po pierwszy tom z Jackiem, bo tylko film widziałem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tamtego Childa też lubię:)Film też oglądałam, nie mogłam się pogodzić z Tomem grajacym Jack'a;p

      Usuń
    2. Mi się film średnio podobał. Średni bardzo, mam nadzieję, że książki na lepszym poziomie. :)

      Usuń
  6. jeśli dopada mnie znużenie podczas czytania, to do książki zazwyczaj nie wracam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Lee Childa brałbym w ciemno :) Uwielbiam jego thrillery :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta książka była moim pierwszym kontaktem z Lee Childem, zresztą bardzo udanym, więc nie dziwi mnie Twoja pozytywna recenzja!

    OdpowiedzUsuń

Nie krępuj się! Powiedz co o tym sądzisz:)